Μενου

Πορτραίτο της συζύγου του καλλιτέχνη

Κλιούν Ιβάν (1873-1943)

1910 | 34.2 x 29.1 εκ

Μολύβι, ακουαρέλα και γκουάς σε χαρτί


Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης | Συλλογή Κωστάκη

MMA.CC13

Αγορά του Ελληνικού Κράτους από τους κληρονόμους της οικογένειας Κωστάκη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Έργο ζωγραφικής

Θέμα: Ρωσική Πρωτοπορία, Συμβολισμός, Ανθρώπινη φιγούρα

Τεχνικές: Υδατογραφία


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το έργο "Πορτραίτο της γυναίκας του καλλιτέχνη" αποτελεί ένα από τα σχετικά πρώιμα έργα του καλλιτέχνη, το οποίο εκτέθηκε το 1911 στην έκθεση της ομάδας "Σαλόνι της Μόσχας". Ο καλλιτέχνης οργανώνει τη σύνθεση σε ππολλαπλά επίπεδα εισάγοντας στοιχεία που την κατατάσσουν στο ρεύμα του συμβολισμού. Η γυναίκα του εμφανίζεται στο πρώτο επίπεδο δεσπόζοντας στη ζωγραφική επιφάνεια. Η καταβεβλημένη φιγούρα της με τη σκυρή τάση, το θλιμμένο της πρόσωπο και η χειρονομία της που θυμίζει προσευχή μαρτυρούν το καταπονημένο της σώμα, το οποίο ταλαιπωρούνταν από προβλήματα υγείας. Στο βάθος της ζωγραφικής επιφάνειας εμφανίζεται ξαπλωμένη σε οριζόντιο βάθρο μια μορφή με λευκό ένδυμα και φωτοστέφανο σαν να πρόκειται για φιγούρα στο νεκροκρέβατό της. Ανάμεσα στις δύο μορφές απεικονίζονται λουλούδια που γέρνουν προς το έδαφος και παρεμβάλλεται ένα ποτάμι, αρχετυπικό στοιχείο μετάβασης από τον κόσμο των ζωντανών στον κάτω κόσμο. Η συνολική σύνθεση μαρτυρά τη συναισθηματική φόρτιση και αγωνία του καλλιτέχνη για την έκβασης της υγείας της συζύγου του.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Ivan Vasilyevich Kliun (Kliunkov) γεννήθηκε στο χωριό Μπολσίε Γκόρκι στην επαρχία Βλαντίμιρ. Από το 1881 έως το 1892 η οικογένεια μετακομίζει στην Καμένκα της Ουκρανίας για καλύτερες συνθήκες ζωής. Το 1892 ο Κλιουν μεταβαίνει στο Λομζ της Πολωνίας και πραγματοποιεί τις πρώτες σπουδές ζωγραφικής το 1896 στη Σχολή για την Προώθηση των Τεχνών της Βαρσοβίας. Το 1898 εγκαθίσταται στη Μόσχα, όπου βρίσκεται και η οικογένειά του, εργάζεται ως λογιστής και συνεχίζει τη ζωγραφική. Επισκέπτεται τα εργαστήρια των καλλιτεχνών Ilya Mashkov και του Fedor Rerberg και εκεί γνωρίζει τον Kazimir Malevich. Την περίοδο 1911-1916 τελεί ιδρυτικό μέλος του καλλιτεχνικού συνεταιρισμού «Σαλόν της Μόσχας» και συμμετέχει στις εκθέσεις του. Συμμετέχει σε εκθέσεις της πρωτοπορίας από το 1913, γίνεται μέλος της ομάδας «Ένωσης Νεολαίας» και της κοινότητας «Βαλές Καρό», γνωρίζεται με πολλούς καλλιτέχνες και γίνεται συνοδοιπόρους τους. Την περίοδο 1918-1921 είναι διευθυντής του Γραφείου Εκθέσεων του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών του Λαϊκού Κομισαριάτου Διαφώτισης (ΝΑΡΚΟΜΠΡΟΣ), Καθηγητής Ζωγραφικής στα Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (ΣΒΟΜΑΣ) και στα Ανώτερα Κρατικά Καλλιτεχνικά και Τεχνικά Εργαστήρια (ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ). Το 1922 συμμετείχε στην Πρώτη Ρωσική Καλλιτεχνική Έκθεση στην Galerie Van Diemen στο Βερολίνο και στη συνέχεια στο Stedelijk Museum στο Άμστερνταμ. Τα επόμενα χρόνια συνεχίζει τη δημοσίευση θεωρητικών κειμένων, σχεδιάζει μια σειρά φουτουριστικών εκδόσεων και ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων. Στρέφεται προς τον Πουρισμό και δημιουργεί νεκρές φύσεις με εμφανείς τις επιρροές, ενώ το 1934 ανακοινώνει το ενδιαφέρον του για την επιστροφή στη ρεαλιστική ζωγραφική. Πεθαίνει στη Μόσχα το 1943.