Μενου

Τρία

Αντωνάκος Στήβεν (1926-2013)

1996 | 177 x 320 x 25 εκ

Νέον, μέταλλο, χρώμα


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.MMCA.C133

Δωρεά του καλλιτέχνη


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Εγκατάσταση

Θέμα: Σύνθεση, Σύγχρονη Τέχνη


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Η εγκατάσταση με νέον του Στήβεν Αντωνάκου αποτελείται από τρεις βασικές φόρμες: τη γραμμή, τον κύκλο και τη γωνία. Σύμφωνα με τον ίδιο τον καλλιτέχνη, επέλεξε αυτές τις τρεις αγαπημένες του φόρμες και τα πιο βασικά του χρώματα -πράσινο, μπλε και κόκκινο- και τα συνδύασε με την παρουσία του φωτισμού με νέον για να παρέχει στο γλυπτό μια φυσική σύνδεση με τον χρόνο, την ημέρα και τη νύχτα. Επιλέγει τη συγκεκριμένη σύνθεση για την είσοδο του τότε Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, νύν MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για τρεις λόγους, όπως ο ίδιος σημειώνει: "για τα μορφολογικά της χαρακτηριστικά, τη λειτουργία της και τον συμβολισμό της". "Η πόρτα, η είσοδος ενός χώρου αποτελεί έναν τόπο ανταλλαγών: αντιπροσωπεύει το κρίσιμο σημείο ανάμεσα στο "εντός" και το "εκτός" μιας δομής, όπως το σώμα μας είναι το όριο μεταξύ της εσωτερικής μας ζωής και της εμπειρίας μας από τον κόσμο που μας περιβάλλει". Ακόμη, δίνει τον τίτλο "ΤΡΙΑ" στο συγκεκριμένο γλυπτό προς τιμήν των τριών στοιχείων που πάντοτε ευελπιστεί να έχει το έργο του: "...την ορθότητα της ίδιας της τέχνης, το ανοιχτό πνεύμα του θεατή και (το πιο συναρπαστικό) τον διάλογο ή τη μεταξύ τους ροή ενέργειας μέσα στον χώρο που μοιράζονται".

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Στηβεν Αντωνάκος γεννήθηκε το 1926 στον Άγιο Νικόλαο Λακωνίας και το 1930 μετέβη με την οικογένειά του στη Νέα Υόρκη. Ασχολήθηκε από νεαρή ηλικία με τη ζωγραφική και τις εικαστικές τέχνες και παρακολούθησε μαθήματα στο Brooklyn Community College (1947-1949). Τη δεκαετία του 1950 ασχολήθηκε αρχικά με το κολάζ και στη συνέχεια στράφηκε σε πειραματισμούς πάνω σε αντικείμενα που έβρισκε τυχαία, εφαρμόζοντας εναλλαγές χρωματικών, σχηματικών και υφολογικών σχεδιασμών. Κατά τη δεκαετία του 1960 εντάσσει τους σωλήνες φωτισμού νέον στα έργα του όντας από τους πρώτους καλλιτέχνες που καθιερώνουν τη χρήση του νέον ως καλλιτεχνικό μέσο, το οποίο και γίνεται χαρακτηριστικό στοιχείο της δουλειάς του. Το καλλιτεχνικό του έργο περιλαμβάνει εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, γλυπτικές κατασκευές, σχέδια και τυπώματα, καλλιτεχνικά βιβλία, δωμάτια διαλογισμού κ.ά. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε εκατοντάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, ενώ έχει ακόμη συμμετάσχει σε διεθνείς εκθέσεις: Documenta VI (1977), Μπιενάλε Σάο Πάουλο (1987), Μπιενάλε Βενετίας (1997) κ.α. Έργα του κοσμούν δημόσιους χώρους σε διάφορες πόλεις της Αμερικής, της Ευρώπης και της Ασίας και ακόμη συναντώνται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στις Η.Π.Α. και στην Ευρώπη. Έχει αποσπάσει δεκάδες βραβεία για την καλλιτεχνική του προσφορά.