Μελίνα Μερκούρη και Peter Ustinov
Klein William (1926-2022)
80 x 119 εκ
Φωτογραφία
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C127
Δωρεά του καλλιτέχνη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Φωτογραφία
Θέμα: Πορτραίτο
Τεχνικές: Φωτογραφία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Τα φωτογραφικά άλμπουμ του William Klein περιλαμβάνουν σειρές ακατέργαστων, θολών φωτογραφιών για την αστική ζωή γεμάτες ενέργειες και κίνηση που έδειχναν ελάχιστο ενδιαφέρον για την παραδοσιακή φωτογραφική σύνθεση. Οι κυρίως ασπρόμαυρες λήψεις του παίζουν με μη κεντρικά θέματα και ενισχύουν την αντίθεση. Με εντελώς αυτοσχεδιαστικές μεθόδους λήψεις, κύριος στόχος του ήταν να γίνει ο θεατής ενεργός συμμετέχων στη σκήνη, γι’ αυτό επεσήμαινε: «Αλληλεπιδράστε με τους ανθρώπους, ακούστε τις συνομιλίες τους, και κατά κανόνα να είστε αρκετά κοντά για να δείτε τα χρώματα των ματιών τους».
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
O William Klein γεννήθηκε το 1926 στο Manhattan της Νέας Υόρκης. Από νεαρή ηλικία ήρθε σε επαφή με την τέχνη, καθώς επισκεπτόταν συχνά τα μουσεία τέχνης της πόλης. Κατατάχθηκε στον αμερικανικό στρατό και βρέθηκε στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μεταφέρθηκε στη Γερμανία και στη συνέχεια στη Γαλλία, όπου εγκαταστάθηκε μετά τη θητεία του. Σπούδασε ζωγραφική στη Σορβόννη, και στη συνέχεια με τον Fernand Léger. Οι πρώιμες δημιουργίες του ήταν έργα ζωγραφικής και γλυπτικής. Σύντομα, όμως, στράφηκε στη φωτογραφία, όταν τυχαία σε ένα παιχνίδι πόκερ κέρδισε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή και ξεκίνησε να αποτυπώνει ανεπιτήδευτες σκηνές του δρόμου και της καθημερινής ζωής, γεγονός που ερχόταν σε ευθεία αντιδιαστολή με τους μέχρι τότε κανόνες της ακαδημαϊκής φωτογραφίας. Οι προσπάθειές του αυτές κέντρισαν το ενδιαφέρον του καλλιτεχνικού διευθυντή της Vogue, Alexander Lieberman, ο οποίος του ανέθεσε να ντύσει με τις φωτογραφίες του τα editiorial μόδας. Ο Klein ανέτρεψε τη μέχρι τότε επικρατούσα κατάσταση με τις στυλιζαρισμένες λήψεις σε στούντιο και άρχισε να φωτογραφίζει τα μοντέλα στο δρόμο, ανάμεσα σε πλήθη και ταξί, δημιουργώντας σχεδόν σουρεαλιστικές σκηνές. Ακόμη, δημιούργησε μια σειρά βιβλίων που αποτελούν φωτογραφικά λευκώματα πόλεων: της Νέας Υόρκης, της Ρώμης, της Μόσχας, του Τόκιο με ονειρικές εικόνες της ζωής των πόλεων με πρόσωπα θολά ανάμεσα σε ένα πλήθος σε κίνηση. Εκτός από τη φωτογραφία, ασχολήθηκε και με τον κινηματογράφο, σκηνοθετώντας 27 ντοκιμαντέρ καθώς και ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους. Εξέθεσε το έργο του σε πολυάριθμες εκθέσεις και έλαβε πολλές τιμητικές διακρίσεις, όπως το Μετάλλιο του Αιώνα από τη Βασιλική Φωτογραφική Εταιρεία του Λονδίνου το 1999 και το Βραβείο Infinity του International Center of Photography για το Lifetime Achievement το 2007. Πέθανε στο Παρίσι το 2022.