Υπόλειμμα
Καλούτσης Βαλέριος (1927-2014)
1965 | 75 x 56 εκ
Μεικτή τεχνική
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Συλλογή Αλέξανδρου και Δωροθέας Ξύδη
MCA.MMCA.C61
Δωρεά Αλέξανδρου και Δωροθέας Ξύδη
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Έργο τέχνης μεικτής τεχνικής
Θέμα: Αφηρημένη σύνθεση
Τεχνικές: Μεικτή τεχνική
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Στην πρώτη περίοδο του έργου του ο Καλούτσης κινείται στο μεταίχμιο μεταξύ παράστασης και αφαίρεσης και προχωρά σταδιακά προς την αφαίρεση δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη δομή των συνθέσεων και στην υφή των υλικών. Δημιουργεί έργα (Απτική σύνθεση, Υπόλειμμα) χρησιμοποιώντας εκτενώς μικτές τεχνικές, συνδυάζοντας κομμάτια μηχανών, θραύσματα από σωλήνες πάντα σε σκούρα χρώματα, γκρι ή μαύρο μεταλλικό δημιουργώντας την αίσθηση ενός χώρου από όπου έχει περάσει η φωτιά.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Βαλέριος Καλούτσης γεννήθηκε το 1927 στα Χανιά. Σπούδασε ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ. στο εργαστήριο του Γ. Μόραλη (1947-1953) και στη συνέχεια μετέβη στο Λονδίνο, όπου συνέχισε τις σπουδές του στο Saint Martin’s School of Art και κατόπιν στην École de Beaux Arts του Παρισιού. Από το ξεκίνημα της δουλειάς του συνδύασε την τεχνολογία με την καλλιτεχνική έκφραση, εκφράζοντας την αγωνία για τη διατύπωση ενός προσωπικού οράματος με τα πιο ρηξικέλευθα επιστημονικά δεδομένα και εντάσσοντας στα έργα του βιομηχανικά υλικά, θραύσματα μηχανών κ.ά. Η λειτουργία του φωτός τον οδήγησε στη μελέτη της φωτοκινητικής τέχνης, συνδυάζοντας φωτοκύτταρα, μετασχηματιστές, κάτοπτρα και δημιουργώντας κατασκευές όπου η αίσθηση της κίνησης επιτυγχάνεται με οπτικά εφέ. Λάτρης της φύσης με βαθιά οικολογική συνείδηση, ο Καλούτσης υπήρξε από τους πρώτους Έλληνες καλλιτέχνες που ασχολήθηκε με το ζήτημα της καταστροφής του περιβάλλοντος χρησιμοποιώντας μια μεγάλη ποικιλία εικαστικών μέσων θέλοντας να αποτυπώσει με έναν πολυπρισματικό τρόπο την πραγματικότητα που τον περιβάλλει.