Fond vert
Villegle Jacques (1926-2022)
1964-1972 | 40 x 59.5 εκ
Μεταξοτυπία 74/150
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C51
Δωρεά Μάγδας Κοτζιά
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Τύπωμα
Τεχνικές: Μεταξοτυπία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
O Jacques Villeglé υπήρξε μέλος της ομάδας των Νέων Ρεαλιστών, που συγκρότησε ο Pierre Restany τον Οκτώβριο του 1960. Κοινό τους χαρακτηριστικό το εφήμερο και τα υλικά που ήταν κάθε άλλο παρά «ευγενή». Χρησιμοποιούσαν μέταλλο, χαρτί, σκουπίδια, αφίσες κάθε είδους (διαφημιστικές, κινηματογραφικές, πολιτικές), βιομηχανικά απόβλητα, αναλώσιμα προϊόντα σουπερμάρκετ, λαμαρίνες, σκεύη καθημερινής χρήσης και εστίαζαν στην αχρονικότητα. Ο Villegle χρησιμοποίησε στο έργο του κατά κύριο λόγο σκισμένες αφίσες, τις οποίες αποσπούσε από τα σημεία που ήταν αναρτημένες. Ανέπτυξε την τεχνική του décollage, η οποία προκύπτει από την κοπή, το σχίσιμο ή με απομάκρυνση κομματιών από την αρχική εικόνα. Ακόμη, ανέπτυξε ένα είδος αλφαβήτου που αποτελείται από συμβολικά γράμματα. Οι απεικονίσεις του θεματολογικά κάλυπταν ένα μεγάλο εύρος: από χιουμοριστικές, σατυρικές συνθέσεις μέχρι κοινωνικά και πολιτικά σχόλια. Θέλοντας να αποδώσει φόρο τιμής στους προηγούμενους σκοπούς των υλικών, δίνει στα έργα του το όνομα της οδού, όπου συγκέντρωσε τις αφίσες. Στοιβάζοντας αφίσες τη μία πάνω στην άλλη και σχίζοντας αυτές που βρίσκονταν στην κορυφή, αποκαλύπτονταν αυτές που βρίσκονταν σε χαμηλότερο σημείο. με τον τρόπο αυτό κατασκεύαζε τις εικόνες που ήθελε.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ο Jacques Mahe de la Villeglé γεννήθηκε το 1926 στο Quimper της Γαλλίας. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στη School of Fine Art στη Rennes ήρθε σε επαφή με τον καλλιτέχνη Raymond Hains. Το διάστημα 1947-1949 μετακόμισε στο Παρίσι. Από τα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας φάνηκε πως δεν ήθελε να εγκλωβιστεί στα «στενά» όρια της ζωγραφικής ή της γλυπτικής, γι’ αυτό ξεκίνησε να συλλέγει αντικείμενα από τους δρόμους (ατσαλένια σύρματα, πεσμένες αφίσες, τούβλα) και να τα εντάσσει στους πίνακες. Στη συνέχεια αναπτύσσει το αλφάβητο του με τα συμβολικά γράμματα και ξεκινά τις συνθέσεις του με αφίσες που βρίσκει αναρτημένες σε διάφορα μέρη, εξασκώντας την τεχνική του décollage. Η γνωριμία του με τον Pierre Restany είναι η αφορμή για να ενταχθεί στην ιδρυτική ομάδα των «Νέων Ρεαλιστών», υπογράφοντας στις 27.10.1960 την κοινή διακήρυξη που είχε συντάξει ο κριτικός τέχνης. Υπήρξε affichiste (η γαλλική λέξη για τον καλλιτέχνη αφίσας) μέχρι τα βαθιά του γεράματα, εγκαταλείποντας την αφίσα όταν η τεχνική έγινε πια πολύ απαιτητική σωματικά και επικεντρώθηκε κυρίως στα σχέδια και στη γραφή. Πέθανε το 2022 σε ηλικία 96 ετών.