Jardin d`enfant
Ρωμανού Χρύσα (1931-2006)
1972 | 64 x 49 εκ
Μεταξοτυπία
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
MCA.MMCA.C12
Δωρεά Μάγδας Κοτζιά
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Είδος έργου: Τύπωμα
Τεχνικές: Μεταξοτυπία
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1970 η Χρύσα Ρωμανού δημιουργεί μια σειρά αριθμημένων μεταξοτυπιών για να συνθέσει ένα είδος οπτικού διηγήματος από αυτόνομες εικόνες που συγκεντρώνονται σε “folios”. Πρόκειται για καθαρά αυτοβιογραφικά έργα, τα οποία εμπερικλείουν σκηνές από την προσωπική και επαγγελματική της ζωή, συνδυάζοντας συχνά εικόνα και λόγο, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα στον θεατή να «εισβάλλει» στον καθημερινό της κόσμο. Οι συνθέσεις πολύπλοκες, χτίζονται σε αλλεπάλληλες επιφάνειες, διεισδύοντας το ένα στρώμα στο άλλο: εισάγει κείμενα και χειρόγραφες σημειώσεις, φωτογραφίες δικές της και προσφιλών της προσώπων, προσχέδια των γνωστών κατασκευών της Mecano. Τέσσερις από τις συνολικά έξι που συγκρότησαν την έκδοση «Μερικές σελίδες ημερολογίου, με ένα υστερόγραφο του Πιερ Ρεστανύ» ανήκουν στη Συλλογή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Η Χρύσα Ρωμανού γεννήθηκε το 1931 στην Αθήνα. Σπούδασε στο α’ μισό της δεκαετίας του 1950 στην Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στα εργαστήρια του Γ. Μόραλη και Α. Γεωργιάδη. Τα πρώιμα έργα της κινούνται στο χώρο της αφαίρεσης και από νωρίς γίνεται αντιληπτό πως επιχειρεί να δημιουργήσει μια προσωπική εικαστική γλώσσα. Μεταβαίνοντας το 1961 στο Παρίσι, όπου και παρέμεινε έως την οριστική της επιστροφή στην Ελλάδα το 1981, έρχεται σε επαφή με πληθώρα καλλιτεχνών και ρευμάτων, γεγονός που υπήρξε καθοριστικό για την εξέλιξη της καλλιτεχνικής της πορείας. Η συνύπαρξή της με τον Νίκο Κεσσανλή, τόσο καλλιτεχνικά όσο και στην προσωπική τους ζωή, αποτυπώθηκε ποικιλοτρόπως στο έργο της. Οι ενότητες έργων «Μύθοι» (επεμβάσεις με αραιωμένο μπλε χρώμα στο πάτωμα, πάνω σε άσπρο φόντο με μαύρα περιγράμματα), οι μονοτυπίες «Επαναλήψεις» (τυπώματα, στα οποία χρησιμοποιεί παχύρρευστο λάδι για να δημιουργήσει με τη συνεχή χρήση και τις διαφορές και τις φθορές που προκαλούνται την αίσθηση της κίνησης) στη συνέχεια οι «Λαβύρινθοι», οι «Σκοποβολές», τα «Λούνα Παρκ», τα «Καζίνο», οι «Χάρτες» (όπου χρησιμοποιεί εικόνες φωτογραφικών ρεπορτάζ από περιοδικά και εφημερίδες), τα «Μεκανό» (τρισδιάστατες κατασκευές εμπνευσμένες από το παιδικό παιχνίδι) και στη συνέχεια οι σειρές αριθμημένων μεταξοτυπιών αποτελούν κύκλους δουλειάς που δημιουργήθηκαν στο Παρίσι. Με την επιστροφή της στην Ελλάδα και έχοντας ήδη εντρυφήσει στην τεχνική του decollage από το Παρίσι δημιουργεί έργα που προκύπτουν από την αποκόλληση και την επικόλληση εικόνων σε επάλληλα στρώματα, αρχικά στην πίσω όψη μιας ζελατίνας και στη συνέχεια στο plexiglas, υλικό που θα χρησιμοποιήσει κατά κόρον στο έργο της έως το θάνατό της το 2006.