Μενου

Εκφράσεις I

Τάχα Αθηνά (1936)

1972 | 48.4 x 72.8 εκ

Αφίσα


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.SMCA.C471

Δωρεά της καλλιτέχνιδας


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Αφίσα

Θέμα: Πορτραίτο


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Το ανθρώπινο σώμα και η κίνησή του στο χώρο αποτελούν συστατικό στοιχείο στο έργο της Αθηνάς Τάχα. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 δημιούργησε μια σειρά πρώιμων εννοιολογικών φωτογραφικών έργων, όπου το πρόσωπο και το σώμα, οι διαφορετικές του λειτουργίες, η κίνηση και οι ζωτικές του ανάγκες βρίσκονται στο επίκεντρο της συστηματικής της μελέτης. Το 1972 & το 1973 δημιουργεί τα Expressions #1 και Gestures #1 αντίστοιχα, τα οποία αποτελούν μια συγχρονική, εξαντλητική απεικόνιση που βασίζεται στη επιλεγμένη προβολή ορισμένων τμημάτων του σώματος. Στο Expressions #1 επικεντρώνοντας στα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του προσώπου της κινεί με συστηματικό τρόπο το κάθε μέρος (μάτια, μύτη, στόμα, γλώσσα, φρύδια) με σκοπό να καταγραφούν όσο το δυνατόν περισσότερες εκδοχές μυϊκών συσπάσεων που σκιαγραφούν και διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις. Στο Gestures #1 επικεντρώνεται στα δάχτυλα του χεριού, κινεί κάθε φορά ένα διαφορετικό δάχτυλο και επιχειρεί να φωτογραφίσει διαδοχικά όλες τις πιθανές κινήσεις τους.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Η Αθηνά Τάχα γεννήθηκε το 1936 στη Λάρισα. Από το 1954 έως το 1959 σπούδασε γλυπτική στην Α.Σ.Κ.Τ. στο εργαστήριο του Μιχάλη Τόμπρου και παράλληλα πραγματοποίησε σπουδές στη Γαλλική Ένωση. Με υποτροφία του Ιδρύματος Fulbright πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Κολλέγιο του Obelin στο Οχάιο (1960-1961). Στη συνέχεια με υποτροφία του Ι.ΚΥ. μετέβη στο Παρίσι, όπου εκπόνησε διδακτορική διατριβή στην αισθητική και την ιστορία της τέχνης (1961-1963), ενώ παράλληλα πήρε δίπλωμα μουσειολογίας από τη Σχολή του Λούβρου. Το 1963 επέστρεψε στις Η.Π.Α. όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα και εργάστηκε για μια δεκαετία αρχικά ως βοηθός επιμελήτρια και στη συνέχεια ως επιμελήτρια στο Allen Memorial Art Museum του Κολλεγίου του Obelin. Από το 1973 έως το 1998 ανέλαβε τα καθήκοντα της καθηγήτριας γλυπτικής στο Κολλέγιο του Obelin και από το 1998 μετακόμισε στην Ουάσινγκτον και δίδαξε στο Τμήμα Τέχνης του Πανεπιστήμιου του Maryland. To έργο της έχει αποσπάσει δεκάδες βραβεία και έχει τιμηθεί με χορηγίες. Από το 1970 δημιουργεί μεγάλης κλίμακας υπαίθρια γλυπτική και εννοιολογική φωτογραφία. Εργάστηκε με μια μεγάλη γκάμα υλικών, όπως πέτρα, τούβλα, τσιμέντο, χάλυβας, νερό, φυτά και φωτισμό πραγματοποιώντας περισσότερα από πενήντα έργα δημόσιων παραγγελιών περιβαλλοντικής γλυπτικής σε πολλές αμερικανικές πολιτείες, όπως η Αλάσκα, η Αριζόνα, η Νέα Υόρκη, η Φιλαδέλφεια, η Φλόριντα κ.α. Από πολύ νωρίς στην καλλιτεχνική της σταδιοδρομία όρισε τη θεωρητική και μορφοπλαστική βάση πάνω στην οποία στήριξε το έργο της, στρεφόμενη στις νέες αντιλήψεις, για το χώρο, τον χρόνο και την ύλη. Το έργο της αναφέρεται στην κίνηση, τη ροή αλλά και την αρμονία του κόσμου, καθώς η επαφή της με τη θεωρία της σχετικότητας, η αρχαία φιλοσοφία, οι έρευνές της σε επιστημονικές θεωρίες για τη δομή του σύμπαντος και γενικότερα για θέματα που αφορούν στην κοσμογονία καθόρισαν το καλλιτεχνικό της ιδίωμα.