Μενου

Dada or not Dada

Αγραφιώτης Δημοσθένης (1946)

2006 | 40.5 x 30 εκ

Φωτογραφία


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

MCA.SMCA.C332


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Είδος έργου: Φωτογραφία

Θέμα: Ανθρώπινη φιγούρα


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ

Αναφορικά με το έργο του “Dada or not Dada” ο καλλιτέχνης βρίσκει έναυσμα στην έκθεση DADA, που πραγματοποιήθηκε 5 Οκτωβρίου 2004 – 9 Ιανουαρίου 2005 στο Center Pompidou, και στην βασική μουσειογραφική της ιδέα, η οποία θεωρήθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη, καθώς κατάφερε να προσπελάσει το τεράστιο υλικό τόσο χρονολογικά όσο και γεωγραφικά. Όπως ο ίδιος αναφέρει: «Πολλοί επισκέπτες συνδύασαν τις δυο διαδρομές και δημιούργησαν έτσι διαφορετικές εκδοχές του πνεύματος-κινήματος DADA (…). Την ίδια εποχή ο δακτύλιος του Παρισιού, καθώς και τα προάστια άλλων πόλεων της Γαλλίας, εφλέγετο. Ένα αίσθημα απειλής από τους εξεγερμένους νεαρούς βάραινε τους κατοίκους στα κέντρα των πόλεων, και ιδιαίτερα τους Παριζιάνους. Δύο ερώτημα κυριαρχούσαν. Το πρώτο, γιατί οι νεαροί εξεγερμένοι δεν εγκαταλείπουν τους χώρους παραμονής τους και δεν έρχονται στο κέντρο των πόλεων – εντέλει καταστρέφουν την υποδομή των συνοικιών τους και αφήνουν άθικτες τις υποδομές των «εχθρών» τους; Το δεύτερο, πού είναι το πραγματικό πνεύμα DADA στις αίθουσες του μουσείου ή στις νυχτερινές δράσεις των νεαρών επαναστατών; Μήπως η ακαδημαϊκή (έγκυρη αναμφίβολα) έκθεση, ήταν η απόδειξη της αποδυνάμωσης του DADA, αλλά και κάθε πρωτοπορίας; (…). Η φωτογραφία με τη γιαπωνέζα και την προσθήκη των ψηφιακών γραμμάτων υποδεικνύει την τύχη του παγκοσμιοποιημένου κόσμου, το επείγον του προβληματισμού αλλά και τη δυνατότητα παραγωγής έργου τέχνης μέσα από τις δυνάμεις της τεχνο-επιστήμης, που δεν παύουν να λειτουργούν ως βηματοδότες των μεταβολών στο σύγχρονο κόσμο. Η εικόνα υπονοεί ότι αν είναι να υπάρξει το DADA θα είναι DADA του σήμερα και του αύριο».

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Ο Δημοσθένης Αγραφιώτης γεννήθηκε το 1946 στο Καρπενήσι. Αρχικά σπούδασε Χημικός Μηχανικός στο ΕΜΠ, συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στην Αμερική στο University of Wisconsin και αργότερα ολοκλήρωσε τις διδακτορικές σπουδές του στην Διοικητική των Επιχειρήσεων-Κοινωνιολογία στο Université Parix IX. Από το 1984 έως τη συνταξιοδότησή του το 2007 διετέλεσε καθηγητής στον Τομέα Κοινωνιολογίας στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας. Παράλληλα ασχολήθηκε με την ποίηση και την τέχνη (ζωγραφική, φωτογραφία, performance, intermedia). Έχει δημοσιεύσει ποιητικές συλλογές, επιστημονικά άρθρα και δοκίμια σχετικά με την επιστήμη και την τεχνολογία, την τέχνη, την υγεία. Έχει ασχοληθεί με την έκδοση περιοδικών και artist’s books. Στα ενδιαφέροντά του εντάσσεται η συνάρθρωση Τέχνης και Τεχνο-επιστήμης. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές και συλλογικές εκθέσεις ζωγραφικής, φωτογραφίας και οπτικής/ εικονοσχηματικής ποίησης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.