ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Parallel Crisis | Γιάννης Καρπούζης
08/10/2021 - 20/02/2022 MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

«Parallel Crisis»

Γιάννης Καρπούζης

Με την υποστήριξη: Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

Διάρκεια: 08 Οκτωβρίου 2021-20 Φεβρουαρίου 2022

Χώρος: MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoBiennale 2021

 

Παν ερπετόν πληγή νέμεται

Ηράκλειτος, τέλη του 6ου αιώνα π.Χ.

 

Μετά το έτος 2010, μια καταστροφική οικονομική κρίση έπληξε την Ελλάδα, διαλύοντας μια ήδη κατεστραμμένη κοινωνική ισορροπία και οδηγώντας τον πληθυσμό σε μια κατάσταση συλλογικής κατάθλιψης. Από τότε η κατάσταση της στασιμότητας κυριαρχεί στην πρωτεύουσα της Αθήνας. Το έργο Παράλληλη Κρίση είναι ένα δημιουργικό έγγραφο που πραγματεύεται τους τρόπους με τους οποίους το μέσο της φωτογραφίας είναι ικανό να περιγράψει αυτό το κοινωνικό και οικονομικό γεγονός. Μια άβολη συγγένεια αναπτύσσεται μεταξύ της ιδιότητας της φωτογραφίας για την παραγωγή γεγονότων ακινητοποιημένου χρόνου και της άρνησης του κοινωνικού χρόνου που προκαλεί η διαδεδομένη κρίση. Αυτό που πραγματικά καταγράφει η φωτογραφία στην Ελλάδα είναι μια συγκεκριμένη κατάσταση απάθειας: θέματα χωρίς δυνατότητα ανάπτυξης, η αναπηρία της ανεργίας, εγκλωβισμένοι μετανάστες, γειτονιές όπου βασιλεύουν η σιωπή και ο φόβος. Σε αυτές τις συνθήκες, το μέσο αναστέλλει τον χρόνο που έχει ήδη σταματήσει και φυλακίζει θέματα που είναι ήδη περιορισμένα. Η ίδια η φωτογραφία νοείται ως μεταφορά, καθρέφτης της οικονομικής κρίσης ή ακόμα περισσότερο, ο ακινητοποιημένος χρόνος των φωτογραφιών τέμνεται με τον αρνητικό χρόνο των θεμάτων των εικόνων (αναφορές). Η Παράλληλη Κρίση είναι στο τέλος, ένα έργο για μια σχέση: τη σχέση μεταξύ μιας κοινωνικής κρίσης και μιας ακίνητης εικόνας (φωτογραφία).

 

Γιάννης Καρπούζης (GR)

O Γιάννης Καρπούζης γεννήθηκε το 1984 στην Αθήνα. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ. Ασχολείται με τη διαχείριση του χώρου και την οργάνωση του χρόνου εκφραζόμενος από τα Μέσα της εικόνας, του λόγου και των μυθολογιών. Το 2015 έλαβε το διεθνές βραβείο Descubrimientos της PHotoEspana και το 2016 το αντίστοιχο βραβείο του Athens Photo Festival για την εργασία Παράλληλη Κρίση και το 2021 εκδόθηκε το αντίστοιχο photobook. Εμπλέκεται σε ερευνητικό επίπεδο με τις πειθαρχίες της Θεωρίας, Αισθητικής και Ιστορίας της τέχνης και μαζί με μία ανεξάρτητη ομάδα ερευνητών, έφτιαξε το 2016, τον κόμβο φωτογραφίας "Aldebaran". Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε Ελλάδα, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία και Κίνα. Το 2019 εξέδωσε το ποιητικό βιβλίο "Ο Χάρτινος Χρόνος Τέλειωσε" (εκδ. Πανοπτικόν) για το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή από το περιοδικό Αναγνώστης. Το 2020 ολοκλήρωσε το hybrid-genre essay film, Nikos Karouzos: Poems on the tape recorder (EKK, ΕΡΤ, Empty Square - 100'). Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης όπου και απέσπασε το βραβείο για «ταινία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη» από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

 

Περισσότερα στο photobiennale-greece.gr